Nová Ves
nad Nisou

Celodenní pěší výlety na sněžnicích v Krkonoších

Zimní turistika a sport začaly v Krkonoších později než sporty letní. Sníh, vánice, mráz i nutnost překonávat dlouhé vzdálenosti pěšky po cestách jen málokde schůdných zchladily choutky i těch nejodvážnějších. Pro snadnější chůzi ve sněhu využívali místní obyvatelé takzvaných sněžnic, dřevěných obručí, propletených provazy a přivázaných k botě.

Princip pohybu chůze na sněžnicích byl odpozorován v přírodě. Štíhlý rys se na svých širokých tlapách pohybuje na sněhu lehce, a tak si lidé "tlapy" vyrobili také. Moderní sněžnice mohou být s duralovým rámem a výpletem nebo celé z odolného plastu. Vázání je řešeno od nejjednodušších v podobě přezek a řemínků až po vázání podobné snowboardovému. Sněžnice mají pod špičkou a patou boty hroty, které se zakusují do sněhu a zabraňují uklouznutí. V pohorkách byste v podobném terénu zapadli po pás. Chůze na nich není složitá, jen je třeba zvyknout si na širší a delší krok. Jste na nich rychlejší než běžný chodec. A tak si je na horách zapůjčete a vydejte se na procházku zasněženou krajinou.

Prosíme, berte ohled na lyžaře na běžkách a neničte svými sněžnicemi upravené běžecké stopy. Půjčovnu sněžnic najdete např. ve Špindlerově Mlýně - Snow Wolves, sněžnice vám však zapůjčí i v jiných půjčovnách lyžařského vybavení.

1) Harrachov (686 m n. m.) – Labská bouda (1340 m n. m.) – Horní Mísečky (1000 m n. m.) - 19 km

Odchod z Harrachova po Krkonošské magistrále směrem k Mumlavské boudě. U Mumlavské boudy se zastavte u osm metrů vysokého Mumlavského vodopádu, který v zimě mění své okolí v malé ledové království. Odtud začínáte putování po červeně značené lyžařské běžecké trase do hor. Po 5 km mírného stoupání podél Mumlavského potoka se objeví Krakonošova snídaně. Poté začíná prudší stoupání k Vosecké boudě. Odtud si vychutnáte nádherné rozhledy na zasněžené horské panorama. Od Vosecké boudy se můžeme podívat k nedalekému Tvarožníku či o něco vzdálenějším Sněžným jámám. Krkonošská magistrála pokračuje přes Navorskou louku na Labskou louku. V tomto místě doporučujeme odbočit vlevo k prameni Labe, který je od této hlavní trasy vzdálen pouhého půl kilometru. Po návratu zpět na rozcestí na Labské louce odbočíte vlevo k Labské boudě, nebo pokračujete rovně na Horní Mísečky. Cestou lze obdivovat „řopíky“, patřící do někdejšího z části dochovaného Československého pohraničního pevnostního systému, pokud nebudou schované pod sněhem. Na Zlatém návrší u Vrbatovy boudy si prohlédnete kamennou mohylu Hanče a Vrbaty, vybudovanou na paměť tragické smrti kamarádů při lyžařském závodě na 50 km. Odtud pokračujete po Krkonošské magistrále sestupem dolu po Masarykově silnici na Horní Mísečky.

2) Labská bouda (1340 m n. m.) – Pláň (1198 m n. m.) - 23 km nebo Horní Mísečky (1000 m n. m.) – Pláň (1198 m n. m.) - 17 km

Výchozím bodem výletu může být Labská bouda nebo Horní Mísečky. Od Labské boudy můžete jít po tyčovém značení Bucharovou cestou na Zlaté návrší, kde se napojíte na Krkonošskou magistrálu. Minete několik vyhlídek do Labského dolu a na Zlatém návrší se můžete zastavit u mohyly Hanče a Vrbaty. Pokračujete po Masarykově silnici na Horní Mísečky. Odtud vás čeká klesání do Špindlerova Mlýna. Zde můžete projít po bílém více než sto let starém historickém mostě, který tvoří dominantu města. Přejdete napříč Špindlerovým Mlýnem, překročíte Labe a začnete stoupat na Pláň. Cestou minete boudu na Hromovce, Horalku a pokračujete na Krásnou Pláň a dále k Boudě na Pláni. Čeká vás mnoho krásných panoramatických výhledů. Krkonošská magistrála vás dovede pod vrchol hory Zadní Planina. Stoupání ze Špindlerova Mlýna na Pláň (s převýšením 535 m) si lze usnadnit využitím čtyřsedačkové lanové dráhy ve Svatém Petru – Pláň, kterou se dostanete pod vrchol Přední Planiny a odtud velmi snadno k Boudě na Pláni a na Krkonošskou magistrálu.

3) Pláň (1198 m n. m.) – Černá hora (1299 m n. m.) - 12 km

Od horní stanice lanovky na Pláň se vydáte k Boudě na Rozcestí, sejdete ke Dvorské boudě a po lučních enklávách Zadních Renerovek k chatě Spořitelna a po úbočí Liščí hory směrem k Tetřevím boudám. Pak vás čeká mírné klesání k Peci pod Sněžkou. Minete Lesní boudu a Hrnčířské boudy. U Pražské boudy nad Pecí pod Sněžkou narazíte na rozcestník. Vydejte se vpravo na Černou horu, projedete mimo jiné kolem Kolínské boudy. Krkonošská magistrála vás dále povede kolem vrchu Zrcadla, Černohorských rašelinišť na vrchol Černé hory.

4) Černá hora (1299 m n. m.) – Pec pod Sněžkou (779 m n. m.) – Horní Malá Úpa (1108 m n. m.) - 17 km

Vycházíte od horní stanice lanovky na Černé hoře nad Janskými Lázněmi. Odtud se vydáte kolem Kolínské boudy na rozcestí u Pražské boudy. Tady odbočíte vpravo na Kladenskou cestu přes vrchol Slatinná stráň a kolem pensionu Javorka až do centra Pece pod Sněžkou. Za autobusovým nádražím překročíte řeku Úpu a kolem pensionu Modřanka začnete stoupat nad městečko po vycházkové trase Malé Úpy. Projdete pod Portášovými boudami a Pěnkavčím vrchem do Spáleného Mlýna, v jehož okolí minete mnoho chalup a bud. Odsud vystoupáte až na Horní Malou Úpu.

5) Černá hora (1299 m n. m.) – Horní Albeřice (750 m n. m.) – Horní Malá Úpa (1108 m n. m.) - 25 km

Cesta je náročnější na převýšení a výrazné klesání a stoupání v úseku Černá hora – Rýchorská bouda. Nabízí návštěvu míst, které nejsou příliš turisticky vytížené, a také možnost výletu na Žacléřsko. Z Černé hory vyrazíte po Krkonošské magistrále přes Velké Pardubické a Krausovy Boudy a sejdete z kopce do Horního Maršova. V obci přejdete hlavní silnici na Pec pod Sněžkou a znovu vystoupáte na hřebeny k Rýchorské boudě. Kolem Rýchorského kříže, přes Mravenčí vrch a vrch Čepel doputujete podél hranice do Horních Albeřic, mezi jejíž zajímavosti patří Albeřické lomy, Krakonošova a Celní jeskyně. Protože neustále i když mírně stoupáte, přijde vhod zastavení na Lysečinské boudě, odkud zbývá pouze kousek k cíli. Přejdete přes Cestník, kde odbočíte vpravo stále po Krkonošské magistrále, až dorazíte do Horní Malé Úpy.

Procházku na sněžnicích po „zimních“ cestách horským terénem můžete podniknout prakticky kamkoliv. Respektujte doporučení Horské služby Krkonoše. Buďte na sebe opatrní, ohleduplní a tolerantní k lidem, okolní přírodě a upraveným běžeckým stopám.